Oivalla kenelle kirjoitat ja kuka olet

Mitä sinun pitää tietää kohderyhmästäsi ja miksi

Jotta voisit kirjoittaa juuri omalle kohderyhmällesi, sinun täytyy tuntea kohderyhmäsi läpikotaisin. Ketä he ovat? Mistä heidät tavoittaa? Mitä kohderyhmäsi toivoo, mihin hän uskoo, mitä hän haluaa, mistä hän unelmoi ja mitä hän pelkää? Nämä ovat kaikki tärkeitä tietoja jotta oivaltaisit millaisia ihmisiä kohderyhmääsi tai yhteisöösi kuuluu ja miten voit rakentaa viestisi juuri heille sopivaksi.

Ellei sinulla ole tätä tietoa, kannattaa design tiiminä hankkia näitä oivalluksia kohderyhmästänne, ja määritellä suunnittelu-palavereissa lyhyitä sprinttejä näiden oivallusten saamiseksi.

Kuka olet, kenen äänellä kerrot

Sen lisäksi että tarvitset kirjoittamiseesi tietoa siitä kenelle kirjoitat, sinun pitää tietää kenen äänellä kirjoitat ja mitä sinun on tarkoitus viestiä.

Viestitkö luottamusta jakkupukuisena mutta hieman tylsänä pankinjohtajana vai haluatko välittää iloa ja toivoa värikkäänä sirkustirehtöörinä?

On tärkeää että tavoitteet on määritelty, jotta tiedät mitä haluat kertoa ja miksi.

Persoonien ymmärtäminen, brändin kirkastaminen

Jos tiedät jo mistä kohderyhmäsi edustajia tavoittaa tai ketkä kuuluvat kohderyhmä-yhteisöön, kannattaa käyttää aikaa heidän ymmärtämiseensä paremmin.

Airbnbn Design Studion edustajat uppoutuivat brändinsä ymmärtämiseen

  1. Sopimalla tapaamisia 18 “hostin” eli isännän kanssa, 13 eri kaupungissa, 4:llä eri mantereella.
  2. Neljä designeria otti videokamerat mukaansa tapaamisiiin, tavoitteenaan etsiä paikalliset inspiraation lähteet, paremman brändin rakentamiseksi. He kuvasivat tapaamisissa tuntikausia videota.
  3. Loppujen lopuksi, tiimi koosti 4 minuutin video-dokumentin kokemuksistaan ja Airbnb-yhteisöstä.
  4. Tällä tavoin he pystyivät välittämään Airbnb:lle brandi-kuvaa todellisessa muodossaan.
  5. Designerit myös haastattelivat 120 henkilöä globaaleista toimistoistaan, isäntiä sekä vieraita huippu-kohteista.
  6. Tiedonkeruun jälkeen pääkonttorilla San Franciscossa synnytettiin luovia workshoppeja jotka keskittyivät brändin ympärille, luovuuteen sekä brändin tulevaisuuteen.

Tämä kehitti yrityksessä teemaa yhteenkuuluvuudesta ja brändistä sekä näiden asioiden viestimisestä oikealla tavalla, maailmanlaajuiselle yhteisölle.

Airbnbllä ei ollut luovien haasteiden ratkaisuun valmiita, hyllystä otettavia malleja asiakkaiden ongelmien ratkomiseen, harvalla yrityksellä on. Siellä kuitenkin ymmärrettiin, että brändin suunnittelu oli jäänyt nopeasti kasvavassa yrityksessä vähemmälle. He halusivat viedä yrityksen seuraavalle tasolle tekemällä yhteistyötä design-ajattelu edellä. Lue lisää casesta.

 


 

Artikkeleita aiheeseen liittyen:

How to create a brand identity

How to create a brand style guide

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s