Tavoittaako digitaalinen tekstisi?

Kun haluat varmistaa että tekstisi tavoittaa verkossa ota huomioon muutama asia:

1. Valitse yleisösi

Kenelle haluat digitaalisen viestisi kirjoittaa? Et voi kirjoittaa kaikkea kaikille, ainakaan samassa tekstissä, joten on parempi valita!

2. Otsikoi oivaltaen

Kirjoita personoituja otsikoita, tarkkoja ja täsmällisiä mutta kuitenkin luovia otsikoita. Kannattaa herättää lukijoidesi uteliaisuus, mutta tarkista vielä että artikkelissasi todella kerrotaan otsikon lupaamista aiheista.

3. Lyhyttä, pitkää ja keskimittaista tekstiä

Kokeile eri mittaisia artikkeleita jotta näet mikä toimii. Lukijakuntasi ehkä haluaa lyhyitä postauksia tai sitten pidemmät artikkelit toimivat paremmin. Ainoa tapa selvittää  asia on kokeilla.

Hakukoneet pitävät pidemmistä teksteistä ja sisällöistä! Sijoita siis myös yli 1500sanan tekstejä sisältöjesi joukkoon, jos haluat että koneet löytävät sinut paremmin.

Voit myös antaa enemmän tietoa aiheistasi lukijoillesi kun kirjoitat syvällisemmin. Asiantuntijuuspisteesi myös kasvavat! Voit monitoroida sisältöanalyysien avuilla mitkä sisällöt uppoavat parhaiten. Tarkkaile sivulla vietettyä aikaa, Click-Through-Ratea (CTR) ja open rate arvoja.

4. Tehokkaat sanat toimivat

Hyvät tekstinkirjoittajat tuntevat tehokkaimmat sanat lukijoidensa herättämiseen. Kun valitset oikeat sanat lukijasi muistavat sinut ja sisältösi ja brändisi paremmin, lisäksi he toimivat artikkelisi lukemisen seurauksena useammin.

Tehokkaat sanavalinnat tehostavat avainsanojen eli keywordien käyttöä, ja toimivat hyvin yhteen hakukoneiden kanssa. Lisää siis artikkeleihisi tehokkaaksi havaittuja sanoja.

Käytä avainsanoja, synonyymeja ja kieliopillisia muunnoksia niin saat teksteistäsi kiinnostavampia, mutta myös hakukoneystävällisiä.

5. Unohda: keyword-tiheyden mittaukset

Kyllä, näin se vain on, avainsanoja ei kannata enää laskea, eikä kannata yrittää upottaa niitä mahdollisimman paljon teksteihin (vaikka väkisin!). Hakukoneet ovat oppineet ymmärtämään mitä he luulevat sisältösi merkitsevän, jotta voisivat toimittaa parhaita mahdollisia hakutuloksia. Tätä kutsutaan nimellä LSI, eli Latent Semantic Indexing. Tuottamastasi sisällöistä haetaan siis kokonaisia merkityksiä!

Hakukoneet ymmärtävät (pelottavaa?) sisältöjä nykyään pidemmälle kuin yksittäisten avainsanojen, eli keywordien tasolle. Hakukoneet luovat siis synonyymejä kokonaisten kappaleiden mittaisten merkitysten pohjalta!

Tavoittaako tekstisi digitaalisesti riippuu siis ainakin näistä asioista, kannattaa kokeilla!

_________________________________________

Artikkeleita aiheesta muualla:

Keyword density seo myth

SEO book

Search Engine Journal

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s